راهنمای کامل استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی دانشجویان

بخش اول : ملزومات و اقدامات اولیه


امکانات مورد نیاز
برای استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی باید رایانه شما از حداقل امکانات زیر برخوردار باشد:

  1. سرعت پردازنده بیشتر از 044مگاهرتز
  2. حداقل فضای آزاد 215 RAMمگابایت
  3. حد اقل سرعت دانلود اینترنت 256 Kb/s
  4. هدست یا بلندگو و میکروفن


اقدامات اولیه

  • تنظیم و بررسی ضبط و پخش صدا، در ویندوز رایانه
  • نصب آخرین نسخه نرم افزارهای زیر بر روی رایانه
    • Internet یاMozilla Firefox ،Google Chrome نرم افزارهای مرورگر اینترنتی همچونo
      Explorer
      Adobe Connect Add-in نرم افزارo
      Flash Player نرم افزارo
      Microsoft Office از مجموعه نرم افزارهایPowerPoint وWord o
      Adobe Acrobat Reader نرم افزارo
  • اطمینان از بسته نبودن پورت های 004 ، 04و 1342توسط نرم افزار آنتی ویروس یا از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی

آدرس سامانه آموزش الکترونیکی
برای استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی، آدرس Lms.pnu.ac.irرا در "نوار آدرس" مرورگر وارد نمایید.

نرم افزارهای مورد نیاز
نرم افزارهای مورد نیاز برای استفاده از کلاس های الکترونیکی بر روی صفحه اصلی سامانه موجود می باشد، ابتدا نرم افزارها را دانلود نموده و بر روی سیتم رایانه ذخیره نمایید و سپس نصب آن انجام شود.


جهت اطمینان از صحت نرم افزارها و سرعت اینترنت ، از لینک زیر استفاده نمایید.


صحت یا خطای موجود در سیستم شما جهت استفاده از کلاس الکترونیکی را اعلام خواهد کرد.

نحوه ورود

با اطلاعات زیر می توانید وارد سامانه شوید:
نام کاربری : شماره دانشجویی
رمز: کد ملی

بخش دوم: سامانه آموزش الکترونیکی


معرفی صفحه آبشار

پس از ورود به سامانه، اولین صفحه ای که مشاهده می نمایید، صفحه آبشار می باشد.


1- فهرست میزگردها
میزگرد(دوره هایی که ثبت نام نموده اید) به صورت خودکار در سامانه قرار خواهد گرفت و با کلیک بر روی هر میزگرد، می توانید
واردمحیط اختصاصی آن دوره شوید و تمامی مطالب مرتبط با دوره را در این قسمت مشاهده نمایید.
2- کلاسهای امروز
درصورتیکه در روز موردنظر و ساعت موردنظر کلاسی برای شما تعریف شده باشد، در صفحه اصلی و نیز در صفحه مربوط به دوره مورد نظر، در قسمت کلاسهای امروز ، لینک ورود به کلاس الکترونیکی را خواهید یافت.با کلیک بر روی این لینک، در ساعت و زمان مشخص شده، می توانید وارد کلاس مذکور شوید.
تذکر: تا قبل از زمان شروع کلاس، لینک ورود به کلاس فعال نخواهد شد. از اینرو اگر قبل از ساعت مورد نظر وارد سامانه شده اید و تا دقایقی پس از سپری شدن زمان مورد نظر لینک کلاس فعال نشد، روی گزینه آخرین بروزرسانی کلاسها (لینک کنار علامت)، کلیک کنید تا لینک ورود به کلاس مجازی ظاهر شود.
3-ارسال مطلب
برای نوشتن مطلب در صفحات، بر روی محل نمایش داده شده کلیک نمایید.
4-فیلتر مطالب
با استفاده از این بخش می توانید از میان آبشار ، آن دسته از مطالبی که مدنظرتان است را فیلتر کرده و سریعتر بیابید.
5-ارتباط همزمان(چت)
از این قسمت می توانید با افراد آنلاین سامانه، به صورت متنی چت نمایید.
6-پیام ها
برای دسترسی به صندوق پیامهای شخصی می توانید از این قسمت وارد شوید.
7-تنظیمات
این بخش شامل قسمتهایی جهت اعمال تنظیمات شخصی بر روی سامانه از قبیل آدرس ایمیل، تنظیمات حریم خصوصی، تغییر رمز، نمایش یا عدم نمایش تصویر و ... می شود.

پیام
برای ارسال پیام می توانید به روش های زیر عمل نمایید:
روش اول:
- کلیک بر روی منوی پیام ها در بالای صفحه، سپس ایجاد پیام
- انتخاب فرد مورد نظر با تایپ قسمتی از نام و انتخاب از لیست نمایش داده شده
- تایپ موضوع و متن پیام 
-ارسال پیام

 روش دوم:
-نگه داشتن موس بر روی اسم فرد مورد نظر
-انتخاب گزینه ارسال پیام
-تایپ موضوع و متن پیام
- ارسال پیام


تمرین
درصورتی که استاد تمرینی تعریف نموده باشد ، به روش زیر می توانید پاسخ آن را ارسال نمایید:
- کلیک بر روی ارسال پاسخ در زمان مشخص شده


- تایپ موضوع و پیوست نمودن فایل تمرین یا تحقیق

- ذخیره تغییرات

برای مشاهده نظر استاد ، بر روی گزینه "نظر استاد و نمره" کلیک نمایید.

بحث

جهت شرکت در بحث، بر روی موضوع بحث کلیک نموده و علاوه بر مشاهده مطالب دیگران، امکان ارسال متن شما نیز وجود دارد.

فیلم کلاسها
برای مشاهده فیلم کلاس های برگزار شده، وارد میزگرد درس شده و بر روی جلسه کلیک نمایید.


در پنجره بعدی، بر روی گزینه نمایش کلیک نمایید.

بخش سوم : کلاس الکترونیکی

-ورود به کلاس
با کلیک برروی لینک مربوط به دوره در قسمت کلاسهای امروز ، به صفحه کلاس الکترونیکی، هدایت خواهید شد.
تذکر:

  • تا قبل از زمان شروع کلاس، لینک ورود به کلاس فعال نخواهد شد. از اینرو اگر قبل از ساعت مورد نظر وارد سامانه
    شدهاید و تا دقایقی پس از سپری شدن زمان مورد نظر لینک کلاس فعال نشد، روی گزینه آخرین بروزرسانی کلاسها
    (لینک کنار علامت )، کلیک کنید تا لینک ورود به کلاس مجازی ظاهر شود.
  • تا قبل از ورود استاد به کلاس ، امکان ورود به کلاس وجود ندارد. (پس از ورود استاد، وضعیت کلاس را به صورت
    "درحال برگزاری" نمایش می دهد)


-صفحه اصلی
در این صفحه که بلا فاصله پس از ورود به محیط کلاس مجازی به آن دسترسی خواهیم داشت تمام امکانات محیط کلاس مجازی در
دسترس میباشد. در تصویر زیر نمای کلی این صفحه نشان داده شده است.


همانگونه که در تصویر فوق پیداست، صفحه اصلی کلاس مجازی از چهار قسمت اصلی بصورت زیر تشکیل شده است .

  • بخش Share Pod جهت نمایش محتواهای مورد نظر استاد به شرکت کنندگان (دانشجویان).
  • بخش Video Pod جهت نمایش تصویر استاد در کلاس.
  • بخش Attendees Pod جهت نمایش لیست حاضرین در کلاس.
  • بخش Chat Pod جهت ارتباط نوشتاری بین حاضرین در کلاس.


** به قسمت های فوق در اصطلاح Podگفته میشود و ممکن است برحسب تنظیمات اعمال شده در سرور کلاس مجازی Virtual Class متفاوت باشند


-Audio Setup Wizard
جهت بررسی عملکرد صحیح هدست / اسپیکر و میکروفن متصل به رایانه خود در کلاس مجازی ، از منوی Meetingبر روی این گزینه کلیک کنید. پنجره ایی بصورت شکل زیر نشان داده خواهد شد. در پنجره جدید بر روی دکمه Nextکلیک کنید.

در پنجره بعد روی دکمه Play Soundکلیک نموده و در صورت شنیدن صدای موزیک از اسپیکر/ هدست و اطمینان از عملکرد صحیح آن روی دکمه Nextکلیک کنید، در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به خروجی صدا را در رایانه خود بررسی کنید.


در پنجره بعدی، شما باید تنظیمات مربوط به میکروفن خود را بررسی نمائید. بدین منظور با کلیک بر روی قسمت مربوطه و انتخاب میکروفن مورد نظر خود از بین میکروفن های متصل به سیستم (درصورت وجود چند میکروفن روی سیستم)، روی دکمه Nextکلیک کنید.

در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Recordپنجره کوچک دیگری نمایش داده خواهد شد که اجازه استفاده نرم افزار از میکروفن را تعیین میکند، در این پنجره روی دکمه Allowکلیک کنید تا ضبط صدا از طریق میکروفن آغاز شود. سپس روی دکمه شماره 1(مطابق تصویر زیر) کلیک کنید تا ضبط صدا متوقف شود سپس روی دکمه Play Recordingکلیک نمائید تا صدای ضبط شده پخش شود.در صورت عملکرد صحیح روی دکمه Nextکلیک نمائید و در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به میکروفن را در رایانه خود چک کنید.

در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Test Silenceو سپس کلیک بر روی دکمه Nextبه بخش پایانی تنظیمات صدا میرسیم.


در پنجره نهایی این بخش یک سری اطلاعات کلی از وضعیت تنظیمات صدا به شما نمایش داده خواهد شد.

-Chat
جهت برقراری ارتباط نوشتاری بین افراد کلاس از این امکان استفاده میشود.


جهت نوشتن مطلب در این قسمت :
1-متن مورد نظر خود را در کادر مخصوص وارد نمائید (شماره 1 در تصویر فوق.)
2-کلید Enterرا فشار دهید یا برروی دکمه ارسال (شماره 2 در تصویر فوق) کلیک کنید.
3-جهت ارسال یک متن بصورت خصوصی، ابتدا بوسیله ماوس به نام فرد موردنظر خود در لیست ( Attendees شماره 3 درتصویرفوق) اشکاره نمکوده و سکپس روی گزینکه Start Private Chatکلیک کنید. با این کار tabجدیدی در قسمت پائینی Podچت اضافه خواهد شد. که متن موجود در آن فقط برای شما و فرد مورد نظر نمایش داده میشود.


-صحبت در کلاس


در صورتی که بخواهید در کلاس صحبت نمایید، ابتدا با کلیک بر روی علامت آدمک بالای صفحه کلاس ، از استاد اجازه صحبت بگیرید. با این عمل ، علامت آدمک(اجازه) در جلوی نام شما قرار خواهد گرفت.


درصورتی که استاد به شما اجازه صحبت دهد، علامت میکروفن در بالای پنجره کلاس آیکن میکروفن و در جلوی
نام شما علامت میکروفن نمایش داده می شود.


با کلیک بر روی میکروفن بالای پنجره کلاس ، پنجره دیگری باز می شود که باید بر روی Allowکلیک
نمایید. بدین ترتیب صدای شما فعال می گردد.


برای غیر فعال نمودن صدا، مجددا بر روی علامت میکروفن کلیک نمایید.

 

برای اطلاع از اخبار بیشتر لطفا به  کانال ما مراجعه کنید

@PNUdaneshyar